Sunday, November 20, 2011

berkhatan/sunat meggunakn kaedah clamp..tnpa jahitan,tiada pendarahan dan cepat sembuh..

Da lame jugak xupdate blog..arini rasenya genap setahun 20 ari aku tulis blog...(actually, br pnah post satu jek. =D)...walupon xdpt byk sgt respons, tp rata2, org yg drop by akn comment yg diorg akn visit lg..*sgt tharu..isk isk..

       Sbenarnya aku xtau nk post ape..to be exact, xtau nk start dr mane..klw jmpe me in person, rsenya sehari bbual pon xabis.. tp bile nk tukarkn dr perbualn kepada tulisan, mmg mati kutu kutu yg ad kt kepala ni...(ni sekadar perumpamaan shj..rmbut aku skrg mmg xde kutu...hehe..)

       Ermm....disebabkn skrg ni budak2 tgh cuti skola, arini aku nk cite sket psal BERKHATAN dengan  cara baru yg LEBIH SELAMAT, TIADA PENDARAHAN (*kalau ad pon, sgt la minimal) dan TANPA JAHITAN iaitu mggunakn CLAMP...

.................................................................................................................


CLAMP = kepit atau 'org melayu' kta slalunya sebut clamp ialah satu kaedah baru untuk berkhatan...
sebenarnya berkhatan cara clamp ni da lame..da lebih dr 15 tahun da clamp ni berada kt pasaran malaysia cuma 10,15 tahun dulu, ibu bapa smua takut nk sunatkn ank2 diorg gune cara ni baru sebb pada diorg, xselamat...ape yg diorg xtau, clamp yg aku sebutkn ni telah DIIKTIRAF oleh JABATAN KEMENTERIAN KESIHATAN..

       Sebenarnya ape yg aku nmpk, berkhatan  mggunakn cara baru ni lebih selamat, lebih mudah dan lebih cepat sembuh...dalam 7 ari jek, clamp tu da tercabut n dalam 10 ari, da fully sembuh...clamp ni jugak tidak mggunakn jahitan dan tiada pendarahan..kt pasaran skrg ni, ad byk clamp untuk berkhatan yg dikeluarkn...tp sebenarnya yg paling pioneer skali (otai) kt pasaran ialah TARAKLAMP....

(**ni adalah gambar yg diambil sempena program mass circumcision di afrika selatan)


(**sebahagian drpd peserta berkhatan semasa program mass circumcision di afrika selatan yang sedang menunggu giliran untuk dikhatankan)


       Yang bagusnya juga, selepas da berkhatan mggunakn taraklamp ni, klw pagi tu budk tu sunat, leps da sunat boleh tros pkai sluar...tghari atau petang tu jugak, budak yg sunat tu da bole main bola.....serius..!! mmg betul2 bole main bola pada ari yg sama budk tu sunat... *klw xcaya,cuba la sunat guna clamp ni..bagi yg da sunat, klw rse nk sunat skali lg pon bole cuba..tp bagi yg sunat kali kedua tu, aku xjamin klw ada pape blaku pada anda ye....hehe..

       Cuma satu jek kelemahan klw sunat guna cara ni  iaitu TIDAK BOLEH KALAU TIDAK KENA AIR...maksudnya WAJIB KENA KAN AIR PADA 'TEMPAT' TU...klw budak yg sunat tu nk rendamkn diri dia kt kolam renang atau dalam tempayan pon lg bagus..tp ape yg aku nmpk, sesetengah ibu bapa lgsung xkenakn air pada 'tmpt' yg telah disunatkn tu...bukankah sepatutnya tmpt luka kna slalu dibersihkn...lepas tu plak, 5-7 ari selepas sunat, tanpa lgsung kna kn air,tros jmpe doktor n mgadu psal ank dia ckp tmpt yg da disunatkn tu sakit..mcmane la xsakit, klw 'tmpt' tu xdibersihkn mgikut nasihat doktor..sebenarnya clamp tu akn MELEKAT pada kulit dan MENGAKIBATKAN PENDARAHAN klw kering dan kotor n drpd bole cept smbuh dan tiada pendarahan, akn automatikly lambat sembuh dan berdarah...

       sesiapa yg berminat untuk meng'khatan'kan anak2, adik2 atau sdara mara mggunakn kaedah baru ini, anda bolelah email kepada saya.....

p/s : selepas sunat mggunakn clamp ni, biasenya doktor akn beri ubat sapu, ubat tahan bisa, ubat susut bengkak dan antibiotik..yg bagusnya, xde pantang klw sunat mggunakn taraklamp ni (*bole makan ayam, minum air batu, makan kicap atau apepon yg korang suke makn)...tp yg penting, jgan lupe untuk kenakan air dtempat yg di'clamp'kan tu....

sekian sahaja la pengenalan dan pengetahuan mgenai keadah berkhatan mggunakan clamp (TARAKLAMP)......

"yang baek itu datangnya dr Allah, yang buruk itu dari saya"

cheers..
pu3

12 comments:

  1. nice blog!, jom follow blog saya ni pulak jomwayangku.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Wow.... Nk sunat kali ke 2 bole x?

    ReplyDelete
  3. Fakta menarik. Tkasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  4. Fakta menarik. Tkasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  5. Fakta menarik. Tkasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  6. Fakta menarik. Tkasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  7. Fakta menarik. Tkasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  8. Fakta menarik. Tkasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  9. Fakta menarik. Tkasih atas perkongsian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2..lame xbukk blog ni..hehe..:)

      Delete
  10. Salam putri...
    tumpang tanya kat ner pakcik nak sunatkan anak guna kaedah clamp nih? Ke boleh diy jer.. nak email kat ner ntah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori,lame xbukk blog ni..hehe..klw area johor bahru,bole dtg ke poliklinik termuzi,area kampung melayu majidee..:)

      Delete